'twórcze' zabawy z 2,5latkiem?

To jest Wasze forum.
Możecie tu zadawać pytania i wymieniać informacje z innymi Użytkownikami naszego serwisu.
Pisanie tylko dla zarejestrowanych użytkowników!

Moderatorzy: extreme, saba79

'twórcze' zabawy z 2,5latkiem?

Postprzez truskaFka » Cz mar 19 2009, 17:32

Szymq ma prawie 2,5latka, jest bardzo ruchliwym dzieckiem. Ciężko mi go czymś zająć na dłużej i po prostu się z nim pobawić.
Dzisiaj pierwszy raz kupiłam najzwyklejszą plastelinę - wymyślał co mu ulepić i troszkę mi 'pomagał'... :) Bawiliśmy się ze dwie godziny :e_biggring:
Jakie macie pomysły na jakieś rozwijające, ciekawe zabawy z rozbrykanymi 2,5latkami?
Avatar użytkownika
truskaFka
 
Posty: 1463
Dołączył(a): N cze 04 2006, 18:41

Re: 'twórcze' zabawy z 2,5latkiem?

Postprzez kiszka » Cz mar 19 2009, 17:39



Rozwój psychofizyczny dwulatka

Drugi rok życia to niezwykle interesujący, intensywny moment w rozwoju. To wiek skrajnych emocji i zdobywania nowych umiejętności. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.

Rozwój społeczny i emocjonalny
• Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów
• Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć
• Wstydzi się nieznajomych
• Wykonuje proste polecenia,
• Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych,
• Nadal bawi się obok dzieci (ok.2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi)
• Zaczyna postrzegać swoją odrębność,
• Chce niezależności
• Dominują komunikaty – nie oraz moje
• Potrafi być mało elastyczny i uparty
• Pojawiają się skrajne reakcje =emocje poza kontrolą
• Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum
• Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu,
• Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań i nie potrafi ocenić ryzyka
• Pojawia się poczucie humoru
• Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary,
• Ważne stają się rytuały,
• Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp.
• Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości,
• W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć
• Bawi się samodzielnie przez kilka minut,
• Miewa koszmary senne
• Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię”

Rozwój fizyczny i motoryczny
• Wzrost: ok.86 cm.
• Waga: ok.13 kg.
• Wchodzi i schodzi ze schodów
• Kopie i rzuca piłkę
• Skacze,
• Szybko biega
• Umie chodzić do tyłu
• Lepiej panuje nad swoją fizjologią
• Sporo dzieci uczy się w tym wieku korzystać z nocnika,
• Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami
• Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka,
• Potrafi jeść łyżeczką
• Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę
• Buduje wieżę z 7 klocków,
• Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami

Rozwój intelektualny
• Ogląda książeczki, przewraca strony
• Mówi o sobie po imieniu,
• Pokazuje 5 części ciała
• Słucha krótkich opowiadań
• Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym,
• Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać,
• Rozumie zdania,
• Tworzy 2/4 wyrazowe zdania
• Potrafi powtórzyć parę słów piosenki
• Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000
• Zadaje pytania – co to?
• Zabawy tematyczne
• Używa słów ja i moje
• Pojawia się poczucie humoru
• Pokazuje emocje
• Zaczyna się interesować, w co jest ubierany
• Bawi się chwilę zabawkami
• Zaczyna nadawać imiona zabawkom
• Powtarza słowa
• Używa czasowników
• Stale mówi
• Pcha lub ciągnie zabawki

Sen
Większość dzieci sypia ok. 14 godzin na dobę. Często śpią jeszcze w ciągu dnia, ale po ukończeniu 2 roku życia cześć dzieci rezygnuje z popołudniowej drzemki. Kładzenie dwulatka może być Nielaba wyzwaniem. To wiek rytuałów. Dziecko koniecznie chce jeszcze pić, jeść, poczytać, przytulić się. Jeżeli wczoraj do łóżka zabrało misia i lalkę dzisiaj tez chce. Jeśli pozwolimy mu zabrać kolejną przytulankę, możemy być pewni, że następnego wieczoru znów poprosi o ten sam zestaw do spania. Zdarza się , że dzieci budzą się zapłakane lub przerażone to wina sennych koszmarów , które pojawiają się w tym wieku.

Jedzenie
W tym wieku apetyt jest zmienny. Dzieci chcą często samodzielnie jeść i pić. Jednocześnie zaczynają mieć wyrobiona opinie na temat, jakie rzeczy im smakują , a jakie nie, jak również ważne staje się pora, o której podje się dane potrawy, np. szyneczkę je tylko na kolację. Dziecko nadal powinno jeść 5-6 małych posiłków w ciągu dnia. Jedzenie powinno być podzielona na niewielkie porcje, łatwe do wzięcia w paluszki bądź na łyżeczkę. Warto zadbać żeby dania były kolorowe, różnorodne smakowo i wizualnie.
Obrazek
Avatar użytkownika
kiszka
 
Posty: 5600
Dołączył(a): Cz cze 24 2004, 00:00
Lokalizacja: Sanok

Re: 'twórcze' zabawy z 2,5latkiem?

Postprzez kiszka » Cz mar 19 2009, 17:39

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
Drugi rok życia to niezwykle interesujący, intensywny i trudny moment w rozwoju dziecka. Zarówno dla twojego maleństw, jak i ciebie. Jak sobie poradzić z buntem dwulatka, przeczytaj tutaj…
Jeżeli chcesz czynnie wziąć udział w rozwoju dziecka

• Malujcie , rysujcie, wyklejajcie obrazki,
• Staraj się dużo rozmawiać z dzieckiem, jeśli mówi , np. kotek am, am , rozwiń zdanie , np. kotek je mleczko z miseczki,
• Odgrywajcie różne scenki z udziałem zabawek
• Róbcie bańki mydlane
• Bawcie się masą solną,
• Oglądajcie książeczki z dużymi kolorowymi rysunkami i opowiadajcie sobie, co na nich widać,
• Zapraszaj dziecko do pomocy w domowych zajęciach, takich jak wycieranie kurzu, czy wkładanie prania do pralki
• Nie wymagaj od dziecka żeby było w tym wieku altruistą. Jeszcze do tego dojrzeje.
• Czytaj książeczki
• Wspieraj dziecko w jego próbach artystycznych, zarówno jeśli chodzi o rysowanie, jak i śpiewanie, itp. Słowa zachęty mobilizują malucha do rozwoju
• Dbaj o rozwój ruchowy malucha
• Dwulatek potrzebuje dużo swobody i możliwości eksperymentowania. Ułatw mu zadanie, pozwól , np. nalać mleko do kubeczka, zjeść samodzielnie zupę.
• Jeśli krytykujesz mów o zachowaniu, nie o dziecku,
• Rozmawiaj z maluszkiem o uczuciach

Obrazek
Avatar użytkownika
kiszka
 
Posty: 5600
Dołączył(a): Cz cze 24 2004, 00:00
Lokalizacja: Sanok

Re: 'twórcze' zabawy z 2,5latkiem?

Postprzez kiszka » Cz mar 19 2009, 17:40

W co się bawić z dwulatkiem?

2 lata to świetny wiek, aby rozpocząć zabawę ze sztuką. Warto zacząć od
zwykłych wydzieranek – dziecko nakleja na papier kawałki kolorowego papieru.

Jeśli maluch ma jeszcze słabe ręce, dla ułatwienia można mu pociąć papier w
paski (taki pasek łatwiej rozerwać). Klej powinien być w sztyfcie. Papier
może być różnokolorowy, można też zdecydować się na odcienie jednego koloru (np. niebieskiego – „pada deszcz” lub od żółci do brązu „lecą liście”).

Niektóre dzieci w tym wieku chętnie malują palcami – można kupić do tego celu
specjalne farby lub zrobić je samemu. Jeśli jednak dziecko wzdryga się przed
zamoczeniem rąk w kolorowej mazi – nie warto go nawet nakłaniać.

Nawet kiedy wykonujemy swoje codzienne obowiązki możemy towarzyszącemu nam maluchowi zaproponować świetną zabawę: zdejmowanie skarpet z suszarki może stać się zabawą w dobieranie do pary, segregowanie, a na koniec rzucanie do celu (to znaczy do szuflady). Segregować można także sztućce (wyjmowane ze zmywarki i umieszczane w odpowiednich przegródkach) czy autka i misie układane na półce.

Dzięki takim zabawom dziecko szybko opanuje pojęcia: duży,
większy, mały, mniejszy, góra, dół, a także nazwy kolorów. Jeśli dodacie
element rywalizacji (kto szybciej, więcej i dalej) to w taki sposób
wciągniecie do pomocy także starsze dziecko.

Dwulatek chętnie naśladuje, dlatego przypomnij sobie zabawę w „Ojca
Wirgiliusza” - to dobra okazja do rozładowania energii w deszczowy dzień.
Próbując powtórzyć pokazywane przez ciebie gesty, dziecko uczy się obserwacji i zapamiętywania. Można też bawić się w „logopedyczną” wersję tej zabawy: dziecko powtarza ruchy języka, wymowę głosek itp. - wspomoże to jego wymowę.
Obrazek
Avatar użytkownika
kiszka
 
Posty: 5600
Dołączył(a): Cz cze 24 2004, 00:00
Lokalizacja: Sanok

Re: 'twórcze' zabawy z 2,5latkiem?

Postprzez kiszka » Cz mar 19 2009, 17:41

może coś sie przyda :e_biggring:
Obrazek
Avatar użytkownika
kiszka
 
Posty: 5600
Dołączył(a): Cz cze 24 2004, 00:00
Lokalizacja: Sanok

Re: 'twórcze' zabawy z 2,5latkiem?

Postprzez truskaFka » Cz mar 19 2009, 17:45

Dzięki :D zabieram się za czytanie
Avatar użytkownika
truskaFka
 
Posty: 1463
Dołączył(a): N cze 04 2006, 18:41

Re: 'twórcze' zabawy z 2,5latkiem?

Postprzez kiszka » Cz mar 19 2009, 20:37

W co się bawić z trzylatkiem?

Trzylatek ma już dość sprawne rączki, które z chęcią próbują naklejać nalepki
w odpowiednich miejscach w książeczce, ale także z zapałem będą miętosić
plastelinę lub ciastolinę. Połóż na podłodze arkusz szarego papieru, na
którym położy się dziecko, a następnie ty obrysuj jego kształt. Wspólnie go
wytnijcie, a dziecko niech spróbuje dorysować usta, nos i oczy, a także
ubranie – to, które ma na sobie, a może wymyślny strój kosmonauty lub
księżniczki? A może odwrócić role i niech dziecko obrysowuje mamę lub tatę...
Możecie też przygotować z papieru rybki, pokolorować je, a następnie do
każdej z nich przyczepić zwykły spinacz biurowy. Teraz jeszcze tylko patyk z
grubą nitką oraz magnesem na końcu i już można wędkować.

Twoje dziecko ma już duży zasób słów, dlatego z przyjemnością weźmie udział w zabawie w nazywanie. Zabawa jest prosta: pokazując na przedmioty w waszym domu lub w książce z obrazkami, powiedz „to jest stół, a to...” i zawieś głos – dziecko dokończy wypowiedź. Jeśli od czasu do czasu się pomylisz, z
radością cię poprawi! Zabawa może mieć różne warianty: sprawdzające znajomość kolorów, kształtów czy zastosowania danych przedmiotów.

Obrazek
Avatar użytkownika
kiszka
 
Posty: 5600
Dołączył(a): Cz cze 24 2004, 00:00
Lokalizacja: Sanok

Re: 'twórcze' zabawy z 2,5latkiem?

Postprzez kiszka » Cz mar 19 2009, 20:38

Jak się bawić z trzylatkiem?
[2007-09-10]

Tagi: trzylatek

Jak się bawić z trzylatkiem?Trzylatek zaczyna odkrywać i eksplorować „wielki świat”. Wiele dzieci w tym wieku zaczyna karierę przedszkolaka. Co najbardziej interesuje małego odkrywcę, jakie zabawy możemy mu zaproponować?

Trzylatek…

* lubi, gdy czyta mu się książeczki, interesują go rysunki oraz tekst, który mu się czyta, często wodzi po nim palcem, wie, gdzie jest „góra” i „dół” tekstu
* lubi opowiadania o zwierzętach i łatwo identyfikuje się z małym misiem lub króliczkiem, zna i chętnie naśladuje ich głosy
* lubi rytmiczne, rymowane wiersze
* chce, aby czytać mu te same historyjki wiele razy, aż w końcu zna je prawie na pamięć
* chętnie słucha bajek z płyty lub kasety
* uwielbia wszystko, co jeździ: trójkołowe rowerki, małe samochody, wózki np. buduje drogi i trasy, po których jeździ pojazdami
* lubi bawić się wodą: chlapać, nalewać do różnych naczyń, puszczać bańki mydlane
* z równym zapałem bawi się w piaskownicy: robi babki z piasku, buduje zamki, kopie tunele
* chętnie rysuje, maluje palcami i lepi z ciastoliny
* potrafi nawlec duże korale i budować z klocków
* wyobraźnia odgrywa dużą rolę podczas zabaw lalkami i innymi zabawkami
* w wieku ok. 3 i pół roku potrafi bawić się ze swoim wymyślonym przyjacielem
* razem z rówieśnikami bawi się w sklep, dom, doktora, przedszkole, są to krótkie zabawy i raczej dzieci bawią się „obok” siebie niż rzeczywiście razem
* bardzo lubi się przebierać, malować i udawać, że jest kimś innym
* po raz pierwszy oczekuje Bożego Narodzenia i Świętego Mikołaja, nie może doczekać się prezentów


Jakie zabawy i zajęcia możemy zaproponować naszemu trzylatkowi?

Podróż pociągiem
Rodzic udaje pociąg, wydaje dźwięki, porusza rękoma i kolanami, wymawia komunikaty informacyjne typu „szanowni państwo zbliżamy się do stacji Poznań Główny, podróżnym wysiadającym dziękujemy i przypominamy o zabraniu bagażu”, dziecko siedzi mu na kolanach i jest pasażerem, drugi rodzic jest konduktorem – sprawdza mu bilet, może być również pasażerem i podróżujący rozmawiają, a pociąg jedzie do stacji końcowej.

Malowanie rękoma
Malowanie farbami przy użyciu dłoni – połóżmy duży karton, farby, kredy, mazaki i zabezpieczmy odpowiednio podłogę, tak abyśmy w trakcie zabawy nie musieli obawiać się, czy jej nie zabrudzimy. Malujmy z dzieckiem dłońmi to co będzie chciało, krętą drogę dla samochodów, las w którym mieszkają zwierzęta. Jeżeli dziecko nie będzie miało pomysłu co namalować opowiedzmy mu krótką historyjkę, na przykład o pogodzie: o słońcu, tęczy (wytłumaczmy skąd się bierze), o chmurach i deszczu. Niech dziecko postara się narysować to, o czym była opowieść.

Ulepianki
Lepienie ludzików z plasteliny lub ciastoliny, dekorowanie ich, malowanie, przytwierdzanie różnych nasionek ziaren (mak, słonecznik, groszek), guzików, materiałów.

Klocki
Budowanie wspólnie z klocków – pokazywanie jak budować, zachęcanie malucha do budowania, chwalenie za efekty.

Piłką do celu!
Rzucanie piłką do celu – jako cel można wyznaczyć mały dywanik, albo kosz na zabawki. Zawody można rozpocząć z bliskiej odległości i oddalać się coraz dalej – na miarę możliwości dziecka.

Zabawa w chowanego
Klasyczna zabawa, a ileż emocji!

Zabawa z pluszakami
W trakcie zabawy pluszowym misiem lub lalką dorosły powinien podsuwać różne sugestie, np. że miś jest głodny, brudny, śpiący itp. Maluch zaczyna wtedy myć, usypiać czy karmić pluszaka. Stopniowo rodzice będą już nie tylko udzielać prostych wskazówek zachęcających do umycia czy nakarmienia misia. Będą to bardziej szczegółowe rady. Maluszek nie tylko położy misia do łóżka, ale zacznie go usypiać, śpiewać kołysanki, przykryje kocykiem.

Rodzina zwierzaków
Maluchy lubią udawanie zwierzątek. Można więc wspólnie bawić się w rodzinę zwierzaków, np. bohaterów „Kubusia Puchatka”

Obrazek
Avatar użytkownika
kiszka
 
Posty: 5600
Dołączył(a): Cz cze 24 2004, 00:00
Lokalizacja: Sanok


Powrót do Forum ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 89 gości